torstai 11. maaliskuuta 2010
K-Plussa Kanta-asiakaskortti/Vertailua S-Ryhmän S-etukorttiin
Toisin kuin S-ryhmän S-etukortissa Keskon K-plussa kortissa kerätään Plussa pisteitä. Tässä sivustolta http://www.k-plussa.fi/ otettu esimerkki pisteiden kertymisestä:
Ostot Kuukaudessa
Pisteet olevat siis rahanarvoisia.
K-Plussan pisteiden kerryttäminen on tehty kyllä aika hankalaksi ymmärtää. On olemassa normaaleita peruspisteitä, jotka kertyvät peruskaupoista. Sitten on LisäPlussa kauppoja, joista on mahdollista saada lisäplussaa.
Eniten K-Plussa kortti panostaakin kortilla saatavaan alennukseen, kuin bonuksen maksamiseen, koska verrattuna S-korttiin sillä on huomattavasti pienempi palautus ostoista. K-Plussa kortilla sen sijaan saa ehkä enemmän elintarvikkeista ja ostoksista heti ostoksen yhteydessä tulevaa alennusta, kuten esim bensasta Neste asemilla. Bensansta saatu bonus voidaan asiakkaan halutessa ottaa suoraan ostoksesta pois saman tien.
Kesko Vs. Sok
Kesko ja Sok:in välinen kamppailu asiakkaista keskeytyy siihen, minkä asiakas kokee itselleen tärkeäksi, ylijäämäpalautuksen ja kasvavan bonuksen vai pienemmän bonuksen, mutta heti saadun edun ostoksista. Toisaalta myös se, missä liikkeissä asiakas itse tykkää asioida ja mitä asioita asiakas arvostaa vaikuttaa tietenkin asiakaskuntaan ja kanta-asiakkaan päätökseen siitä missä asiakas haluaa rahansa tuhlata. Esimerkiksi pienellä paikkakunnalla missä on S-market ja K-market ostospaikkaan voi vaikuttaa esimerkiksi se, että toisessa kaupassa on tuore lihatiski kun taas toisessa ei ole lihatiskiä lainkaan. Kyse on siis siitä, että Keskon sekä Sokoksen pitää mielestäni olla hieman erinlaisia selvitäkseen kilpailusta, joka tietenkin heijastuu myös kanta-asiakas korttien ominaisuuksiin, kuten olemme äskeisessä infopaketissa kertonut.
lauantai 6. maaliskuuta 2010
Oma kanta-asiakkuuteni
perjantai 5. maaliskuuta 2010
S-Etukortti/S-ryhmä
((c) www.s-kanava.fi)
S-etukortti = asiakasomistajuus
Poiketen suurimmista kanta-asiakas korteista S- ryhmän etukortti edellyttää asiakasomistajuutta, jossa maksetaan asiakasomistaja maksu (esim sok:lla 100 €). Tämän summan voi kerryttää joko bonuksilla tai maksamalla osuusmaksun suoraan bonustilille. Bonusta saa ostoista kuten esittelyssä jo kerroin kaikista S-ryhmän paikoista. Sillä saa myös paljon tuote- sekä palveluetuja, esimerkiksi hotelliyö tarjouksia. S-etukortin asiakasomistajuus maksu on asiakkaan omaa rahaa, jonka saa takaisin jos joskus päättää lopettaa asiakkuuden S-ryhmällä. Tällöin kortti täytyy palauttaa ja rahat saa takaisin kerryttämästään tai maksetusta jäsenyydestä.
Bonus-esimerkkejä
Jos yhden hengen talous kuluttaa kuussa yhteensä 505,60 € S-ryhmän liikkeissä tai yhteistyökumppaneiden liikkeissä, näyttämällä S-etukorttia, bonus on kuussa 15, 17 € ja vuodessa 182, 03€
Jos kahden hengen talous kuluttaa kuussa yhteensä 961,98 € S-ryhmän liikkeissä tai yhteistyökumppaneiden liikkeissä, näyttämällä S-etukorttia, bonus on kuussa 48,08 € ja vuodessa 577,01 €
Jos kolmen hengen talous kuluttaa kuussa yhteensä 1522,45 € S-ryhmän liikkeissä tai yhteistyökumppaneiden liikkeissä, näyttämällä S-etukorttia, bonus on kuussa 76,12 ja vuodessa 913,47 €
(Lähde/esimerkit: www.s-kanava.fi)
S-etukortin omistaminen on siis sekä tuottoisaa, että kannattavaa. Sillä saa rahanarvoisia etuja sekä se kerryttää bonusta rahana. S-ryhmä on kasvanut viimevuosina räjähdysmäisesti ja asiakasomistajuus on sille selvä ylilyöntiasema, koska näin ollen S-rymän asiakkaat ovat enemmän kuin vain kanta-asiakkaita, he ovat avainasiakkaita ollessaan asiakasomistajia. Bonus ja ylijäämäpalautukset ovat mahtava keino saada asiakkaat käyttämään S-ryhmän liikkeitä ja palveluja sekä olemaan rekisteröityjä avain-asiakkaita.
Kanta-asiakas kortti kysely
KANTA-ASIAKAS REKISTERI KYSELY
1Käytätkö kaikkia omistamiasi kanta-asiakas kortteja ainakin kerran kuussa?
2Oletko ottanut kanta-asiakas kortin vain siksi että olet saanut sen hankkimisesta alennusta?
3Oletko huomannut, että kanta-asiakas kortista on oikeasti hyötyä?
4Jos olet hukannut kanta-asiakas kortin haetko uuden?
5Oletko tietoinen kanta-asiakas tarjouksista joita kortillasi saa?
6Hyödynnätkö kanta-asiakas tarjouksia?
Tulokset:
1:7e-1k Suurin osa vastaajista ei käytä kaikkia kanta-asiakas korttejaan kuukausittain.
2.6k-2e Suurin osa vastaajista on ottanut kantiskortin siksi, että sen hankkimisesta on saanut alennusta.
3:4k-4e Kanta-asiakkuuden hyöty menee 50%/50%, korteista vastaajat antoivat esimerkkeinä S-bonuskortin,Plussakortin sekä SK-kortin.
4:6e-2k Suurin osa vastaajista ei korvaa hukkunutta korttia uudella.
5:6e-2k Suurin osa vastaajista ei ole tietoinen kanta-asiakas tarjouksista, joita kortilla saa.
6:4e-4k Puolet vastaajista hyödyntää kanta-asiakas tarjouksia, joita kortilla on mahdollista saada.
Vastaajat ovat Helsinki Business Collegen opiskelijoita/henkilökuntaa ikähaitarilta 17v-55v. Kysymyksiin vastattiin vaihtoehdoilla kyllä tai ei.